Jeugdgezondheids-zorg Zutphen Jaarverslag Zutphen 2023

Jaarverslag Zutphen

In de maanden februari en maart van 2023 hebben we met succes een waardevol project uitgevoerd ter ondersteuning van ouders die zich bevinden onder de armoedegrens. Vanuit de gemeente kregen we de gelegenheid om dit initiatief te ontplooien. Als jeugdgezondheidsteam hebben we besloten armoedepakketten samen te stellen, specifiek afgestemd op kinderen van 0-18 maanden en 18 maanden tot 4 jaar.

Deze pakketten bevatten diverse benodigdheden, zoals slabbetjes, een drinkbeker, een voorleesboek, een bal, tandenborstel, tandpasta, luiers en vitamines. Gedurende de periode van februari tot en met maart hebben we in totaal 307 armoedepakketten uitgereikt aan ouders in Zutphen. We zijn verheugd over de vele positieve reacties die we hierop mochten ontvangen.

Onze samenwerking met de thuisbegeleiding van Yunio is goed. In een gezin uit het buitenland waarbij veel onrust heerste bij de moeder en daardoor ook bij het kindje, heeft de inzet van Thuisbegeleiding een positief effect gehad op de ontwikkeling en groei van het kindje. De moeder heeft door deze ondersteuning meer structuur gekregen en kan beter omgaan met de onrustige momenten van haar kindje.

Daarnaast onderhouden we ook goede samenwerkingsverbanden en korte lijnen met andere paramedici, zoals de kinderfysiotherapeuten in de gemeente. Een voorbeeld hiervan is dat de kinderfysiotherapeut betrokken was bij de eerder genoemde casus.

Binnen ons eigen team maken we tevens gebruik van de expertise van een collega die is opgeleid om Kortdurende Video Home Training (K-VHT) te bieden aan gezinnen. Een succesvolle toepassing hiervan was bij een gezin waarvan het zoontje vanaf de geboorte moeite had met slapen. De ouders hadden moeite met het oppikken en interpreteren van de signalen van hun kindje. Door het bekijken van de beelden kregen de ouders meer inzicht in hun opvoedingsstijl, wat heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering in het functioneren van dit gezin.

1. Sluiting afdeling verloskunde en kinderafdeling
De sluiting van de afdelingen verloskunde en kinderafdeling in het Gelre ziekenhuis Zutphen brengt veel teweeg in de regio merken wij tijdens huisbezoeken en consulten. Ouders ervaren aanzienlijke ongemakken met betrekking tot de reistijd, vooral bij medische indicaties. Bovendien groeien twijfels over thuis bevallen, aangezien bij noodzakelijk medisch ingrijpen het ziekenhuis verder weg is. De vraag rijst of dit vaker leidt tot een minder gunstige start voor baby's. De mogelijke impact hiervan zal in de praktijk moeten blijken.

2. VVE, vanaf 2 jaar
In Zutphen komen kinderen in aanmerking voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) vanaf de leeftijd van 2,6 jaar. Een van de criteria voor het verkrijgen van een VVE-indicatie is een vertraging in de spraak-taalontwikkeling. Het merendeel van de afgegeven indicaties betreft gezinnen met een buitenlandse achtergrond en een lage sociaaleconomische status (SES). Opmerkelijk is dat we rond de leeftijd van 2 jaar al spraak-taalachterstanden constateren bij kinderen in deze doelgroep.
Om de spraak-taalontwikkeling zo optimaal mogelijk te stimuleren, ligt daarom al enige tijd de vraag bij de gemeente om de leeftijd te vervroegen naar 2 jaar.

3. Armoede
De verspreiding van armoedepakketten gedurende de maanden februari en maart wijst op mogelijk onopgemerkte armoede in Zutphen, gezien het feit dat meer dan 300 pakketten zijn verstrekt. Wij merken dat ouders in hun dagelijkse leven specifieke keuzes moeten maken als gevolg van beperkte financiële middelen, zoals onvoldoende geld voor kunstvoeding of het gebruik van het openbaar vervoer.

Als het gaat om de zorg voor Oekraïense gezinnen, kan dit naadloos worden geïntegreerd in het reguliere werk, aangezien er slechts enkele Oekraïense gezinnen in de gemeente Zutphen verblijven.
Daarnaast voeren we jeugdgezondheidszorg uit op het Asielzoekerscentrum (AZC) in Zutphen. De jeugdverpleegkundigen die daar werkzaam zijn, constateren dat het zeer druk is op het AZC, zoals ook wordt aangegeven vanuit het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Gezinnen die het consultatiebureau op het AZC bezoeken, geven aan dat ze zich in een zeer onzekere periode bevinden en niet weten waar ze aan toe zijn. We observeren dat dit ook invloed heeft op de kinderen, waarbij de prioriteit voor deze gezinnen vaak ligt bij overleven op een AZC, eerder dan bij opvoedingszaken.

% bereik
% non bereik