Geboortemeldingen Jaarverslag Zutphen 2020

Steeds meer geboortemeldingen bij Yunio

Halverwege 2019 is de website van Yunio vernieuwd. Sindsdien kunnen ouders de geboorte van hun kind(eren) bij Yunio aanmelden.

Het belangrijkste voordeel daarvan voor zowel ouders als Yunio is de flexibele overgang van kraamzorg naar jeugdgezondheidszorg. Vanwege de AVG-wetgeving krijgt Yunio namelijk alleen nog melding van de geboorte van het kind; telefoonnummer en e-mailadres mogen wij niet ontvangen. Aanmelding via de website van Yunio maakt het makkelijker om het eerste contact te leggen. Na het ontvangen van een geboortemelding kunnen we nu eenvoudig het eerste huisbezoek regelen.

In samenwerking met de kraamorganisaties die we hebben verzocht daar samen met ouders naar te kijken, zijn er in 2020 2061 geboortemeldingen gedaan, een gemiddelde van 171 per maand. In 2019 lag dat gemiddelde nog op 50 per maand (berekend over de maanden juli/tm december). Het totaal aantal zuigelingen in zorg op 31-12-2020 was 2946.