Vaccinaties Jaarverslag Bronckhorst 2018

‘Bij Yunio is een open gesprek over vaccineren mogelijk’

Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar voor de hele samenleving. Dat zegt moeder Jet, die na best wat twijfel uiteindelijk besloot haar zoon de vaste prikjes te geven. Jet: ‘Veel mensen denken dat vaccineren verplicht is, maar je kunt nog steeds zelf kiezen of je het doet. Als het om onze kinderen gaat, willen mijn man en ik alles steeds goed uitzoeken. Daarom wilden we graag een open gesprek over de mogelijkheden.’ Dat bleek minder gemakkelijk dan gedacht.

Open gesprek

Uiteindelijk kwam Jet, op advies van de kraamvrouw, terecht bij het consultatiebureau van Yunio in Zutphen. Daar stonden ze open voor een goed gesprek over vaccineren. Jet: ‘Het consult duurde niet eens zo lang, maar we konden er wel al onze vragen stellen en we hadden een goed gesprek. Bovendien kregen we een aangepast programma om onze kinderen te laten inenten.”

Aangepast vaccinatieprogramma
Yunio werkt met een programma dat kinderen de maximale bescherming biedt. In gesprek met ouders wordt naar een oplossing gezocht als men twijfelt over het (tijdig) vaccineren. Binnen een aangepast programma hebben de kinderen van Jet hun eerste prik pas gehad aan het einde van hun eerste levensjaar. ‘Ik vond het een fijne gedachte dat hun afweersysteem dan verder zou zijn opgebouwd. We woonden toen ook afgelegen en gingen niet op reis, dus de risico’s waren minder groot.’

“Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar voor de hele samenleving.” - Jet

Meer twijfel bij ouders

Landelijk en ook in het gebied van Yunio is er sprake van een dalende tendens in de vaccinatiegraad. Steeds meer ouders twijfelen aan nut en noodzaak van vaccinaties, de ziekten waartegen gevaccineerd wordt zijn bij steeds meer ouders onbekend. Goede informatie voor ouders is dus van het grootste belang. De jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen zijn in 2018 extra geschoold middels e-learning om het gesprek met ouders beter te kunnen voeren.

Meningokokken
Aan de andere kant wordt er juist om vaccinatie gevraagd wanneer er sprake is van een infectieziekte. Zoals in 2018, bij een stijging van de meningokokkenziekte type W. Het programma is vanwege deze stijging vanaf 1 mei 2018 aangepast. Alle kinderen van 14 maanden hebben vanaf dat moment een meningokokken ACWY-vaccinatie aangeboden gekregen in de plaats van de meningokokken C-vaccinatie.

Digitaal uitwisselingssysteem
De vaccinatiegraad wordt landelijk door het RIVM gemonitord. Tot 2018 werd na iedere vaccinatie een vaccinatiekaart per post naar het RIVM gestuurd met daarop de gegevens van het kind en het gegeven vaccin. In dit jaar zijn we overgegaan naar een digitaal uitwisselingssysteem met het RIVM. Dezelfde gegevens als voorheen worden nu direct na het consult via een beveiligde lijn naar het RVIM gezonden. Uiteraard is de uitwisseling met toestemming van de ouders.

Vaccinatiegraad per gemeente

Wil je meer weten over de vaccinatiegraadgegevens per gemeente en per vaccin?