Jeugdgezondheids-zorg Doetinchem Jaarverslag Doetinchem 2023

Jaarverslag Doetinchem

Van het team jeugdgezondheidszorg

““Groeien doe je samen” en “Voor elke kind een eigen route” ” - Twee slogans van Yunio, waarmee ons team ook dit jaar aan de slag is gegaan.

Taalbevordering

Jong begonnen..
In samenwerking met de bibliotheek in Doetinchem hebben we op de leeftijd van 11 maanden een geluidenboekje uitgedeeld. Met de ouders zijn we vervolgens in gesprek gegaan wanneer de kinderen 14 maanden oud waren om te evalueren of dit een positieve invloed heeft gehad op de spraaktaalontwikkeling. Deze initiatieven zijn ontstaan vanuit de motivatie om ouders aan te moedigen om actief bezig te zijn met taal in hun thuissituatie.

Bovendien komt iemand van de bibliotheek regelmatig op de consultatiebureaus om het lezen van boekjes te bevorderen.

Uitbreiding Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Een recente toevoeging waar we als team verheugd over zijn, is dat we sinds november tijdens de VVE huisbezoeken video-opnamen maken. Dit stelt ons in staat om de basiscommunicatie tussen ouder en kind te laten zien. De huisbezoeken met videobeelden benadrukken het belang van communicatie en interactie met het kind, en brengen dit onder de aandacht van ouders. Hierdoor krijgen de twee extra dagdelen op de peuterspeelzaal meer inhoud.

Lezen en armoede
Op beide locaties hebben we een speciale kast in de hal geplaatst voor "zwerfboeken". Ouders en kinderen zijn vrij om deze boeken mee te nemen en ze vervolgens door te geven of terug te brengen naar onze locatie. We hebben opgemerkt dat de financiële uitdagingen bij ouders toenemen. Daarom vind je in het bovenste gedeelte van de kast onder andere menstruatie artikelen en tandenborstels. Dit initiatief is tot stand gekomen in samenwerking met de voedselbank, de mondhygiëniste, en het Nationaal Fonds Kinderhulp.

Samenwerking

Team Doetinchem onderhoudt een positieve samenwerking met zowel de peuterspeelzalen als de kinderopvanglocaties. Op deze locaties worden de VVE-kinderen regelmatig besproken, met als doel tijdig passende interventies te implementeren, uiteraard in nauwe samenwerking met de ouders. Een specifieke uitdaging betreft de kinderen die zich niet op hun gemak voelen op de peuterspeelzaal en behoefte hebben aan andere ondersteuning. Hierover vinden gesprekken plaats met de betrokken peuterspeelzalen.

Maternale Griepvaccinatie

In het najaar zijn we begonnen met het aanbieden van griepvaccinaties voor zwangere vrouwen, naast de kinkhoestvaccinatie, ook wel bekend als de 22 wekenprik. In Doetinchem wordt hier wisselend gebruik van gemaakt.
Sinds oktober '23 is het vaccinatieprogramma uitgebreid, ook binnen Team Doetinchem. Zwangere vrouwen hebben nu de mogelijkheid om naast de maternale kinkhoestvaccinatie ook de griepvaccinatie te ontvangen, beide tijdens één consult op het consultatiebureau. Bovendien zijn de voorbereidingen getroffen voor de toediening van het rotavirusvaccin aan kinderen die vanaf 1 januari 2024 worden geboren. Het rotavirus kan ernstige maag-darmklachten veroorzaken, leidend tot uitdroging en ziekenhuisopname. Vaccinatie biedt hier een belangrijke preventieve maatregel om het aantal ziekenhuisopnames te verminderen.

Preventie

Prenataal Huisbezoek
Het huisbezoek tijdens de zwangerschap, op aanvraag van de verloskundigen, was in Doetinchem al gebruikelijk. Sinds de landelijke introductie neemt het aantal aanvragen geleidelijk toe. Ons team erkent zeker de waarde van dit huisbezoek. Het legt een stevige basis voor de komende vier jaar waarin ouders in contact staan met Yunio.

Preventieve mondzorg
De aanwezigheid van een mondhygiëniste op het consultatiebureau blijkt een waardevolle aanwinst te zijn. De diensten worden veelvuldig gebruikt en de aanwezigheid van de mondhygiënist heeft een essentiële preventieve werking.

% Bereik
% Non Bereik